Köpvillkor

Fyndbörsens köpvillkor tillämpar Konsumentköplagen (Lag 2022:260) och Distansavtalslagen (Lag 2005:59).

Kunduppgifter
Det är på köparens ansvar att tillse att den adress och de kontaktuppgifter som uppgivits vid beställningstillfället är korrekta. För beställare under 18 år krävs målsmans godkännande. Beställning i annan persons namn utan dennes medgivande polisanmäles.

Skydd av personuppgifter
I samband med din registrering och beställning godkänner Du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som Du förväntar Dig av oss. Enligt GDPR (EUs dataskyddsförordning) har Du rätt att få den information som vi har registrerat på Dig och om Du anser den vara felaktig eller irrelevant kan Du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall oss. Vi försäkrar även att vi inte kommer att sälja eller överlåta några personuppgifter.

Priser
Priserna på Fyndbörsens hemsida uppdateras frekvent och visas inklusive moms. Priserna är angivna i svenska kronor och eventuella frakt och fakturaavgifter tillkommer automatiskt i kassan på vår webshop. Priset som gäller vid beställningstillfället gäller även vid faktureringstillfället, oavsett om priserna förändras efter att beställningen gjorts. Priset som gäller är det som står på produktsidorna.

Om inget pris finns angivet för en produkt, är kunden tvungen att begära offert på produkten i fråga. Vi reserverar oss för felpublicerade priser.


Betalningsvillkor
Vid försäljning via vår webbshop sker direktbetalning med säker kortbetalning (3D Secure) via Reepay (endast VISA och Mastercard, och kallas olika beroende på typen av kort, "Verified by VISA", "MasterCard SecureCode", eller nu senast "MasterCard Identity Check"), samt direktbetalning med Swish och Paypal. Vid direktbetalning belastas kontot direkt när Du lägger beställningen. Både Reepay och Paypal stödjer 3D Secure och är certiferade för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).

Vid delbetalning, kortbetalning, banköverföring och Swish via Klarna, se Klarnas villkor för betalningsalternativen här, samt Klarnas blankett för Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI) här. Klarna stödjer 3D Secure och är certifierade för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).

Avgifter vid beställning
Som kund kan Du välja mellan flera olika betalningsalternativ i vår webshop. Notera att en del av våra betalningssätt har transaktionsavgifter enligt nedan:

Faktura via Klarna: 0 kr
PayPal: 0 kr
Reepay: 0 kr


Transaktionsavgifter läggs till automatiskt i varukorgen när Du väljer betalningssätt i vår kassa.

Ej uthämtade paket
Om inte paketet (under 20 kg) hämtas ut tar vi en avgift på 295 kr för hantering av returen. För större gods som går med hemleverans blir summan den faktiska fraktkostnaden.

Felaktig information
Vi förbehåller oss för fel i information och specifikationer, på samtliga förekommande produkter på vår webbplats. Vi kan ej heller garantera att en bild återger varans exakta utseende.

Leveranser
Normal leveranstid är 1–5 dagar, men vid hög orderingång eller beställning av vissa produkter kan leverans ske lite långsammare. Är någon av de varor Du beställt slut på lager meddelar vi Dig detta snarast möjligt, och ger Dig uppgift om leveranstiden. Vi förbehåller oss även rätten att neka leverans p g a vår, eller leverantörens, lagersituation, eller om vi av någon annan anledning inte godkänner beställningen. Vi meddelar kunden (via e-post) ifall sådana situationer uppstår.

Tänk också på att en order kan komma att delas upp i mer än ett kolli, alternativt bestå av mer än en sändning. Du kommer då att få spårningsinformation och eventuell avisering separat för varje paket.

Alla leveransbesked är preliminära - vilket beror på att vi reserverar oss för att våra leverantörer ibland kan ändra deras leveransbesked på våra inköpsorder.

Den maximala tid som en order kan ligga hos ombud för DBSCHENKER, DHL eller UPS utan att hämtas ut av Dig som kund kallas liggetid. Liggetiden för vanliga paket är normalt 14 dagar. Om din order inte löses ut i tid går den i retur till oss på Fyndbörsen, och Du kommer att debiteras fraktkostnaderna. 

Om Du som kund anser att leverans dröjer så länge, att Du önskar avbeställa produkten i fråga, är det Ditt ansvar att ordern avbeställs innan leverans sker, enligt dessa köpevillkor. Delleverans av order kan ske efter överenskommelse (normalt utan extra fraktkostnad). 

OBS! När en order skall avbokas så görs detta genom att e-posta oss på [email protected], eller via vårt kontaktformulär. En bekräftelse på Din avbokning kommer att skickas tillbaka till Din e-post. Var mycket uppmärksam på att Du får denna bekräftelse inom ett dygn (vardagar), annars finns en risk att Din order inte är avbokad. 

Synliga skador på varor bör vid mottagande reklameras direkt till fraktbolaget. Andra skador bör anmälas till fraktbolaget inom "skälig tid" (inom 2 månader) från mottagandet (vi rekommenderar Dig dock starkt att göra detta inom sju dagar, för smidigare hantering). Saknade varor, felaktigt skickade varor eller andra spörsmål som inte rör fraktbolaget ska vara oss tillhanda inom skälig tid.


Kollinummer
Kollinummer mejlas automatiskt ut när ordern har behandlats. Om Du inte har fått föraviseringen via mejl, kolla så att det inte har råkat hamna bland skräpposten och att Du verkligen angett din mailadress korrekt till oss vid beställningstillfället. Vår hemsida har ej inbyggd kollisökning, så mejla oss för info ifall Du inte redan har fått spårningslänken via mejl.

Ändring av beställning
Du kan fram till det att din order levereras från oss förändra Din order utan extra kostnad (förutom prisskillnaden mellan varorna). Detta gäller dock inte om varan är en specialbeställning. Det pris som gäller är det som är aktuellt vid tillfället för ändringen. Om Du vill ändra i Din order så, att totalbeloppet blir högre än tidigare, kan Du bli tvungen att lägga en kompletteringsorder, eller lägga om din order helt, beroende på vilket betalningssätt Du valt. 

Avbeställning
Du kan utan kostnad avbeställa en order fram till det att ordern levereras från oss, även vid försenade leveranser, dock inte om ordern är en specialbeställning. Har Du betalat i förskott får Du tillbaka dina pengar inom 20 dagar om Du avbeställer. 

Ångerrätt (och returer)
Som privatperson har Du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar från mottagandet. Vid köp av XTZ-produkter gäller istället 30 kalenderdagar (XTZ Buy & Try), dock med vissa undantag. Läs mer om Buy & Try på www.xtzsound.eu/buytry.

Meddela oss om ångrat köp via epost eller via vårt kontaktformulär. Du kan även meddela Ditt ångrade köp genom att fylla i och posta Konsumentverkets blankett till oss. Ladda ner ångerblanketten som PDF direkt av oss här.

Returadressen är: 
XTZ Group AB, G:a Nissastigen 17, 31441 Torup, Sverige.


Returfrakten sker alltid på Din bekostnad enligt Distansavtalslagen § 18 och på Ditt ansvar (vad gäller förpackning, emballage och eventuell ersättning från transportbolaget).

Om returen avser ett ångerköp som väger
över 20 kg, kontakta oss, så kan vi skicka ut retursedlar till betydligt bättre pris än det privatpersoner får betala på Posten. Observera dock att även om vi skickar ut fraktsedel är det på Ditt ansvar vad gäller förpackning, emballage och eventuell ersättning från transportbolaget.

OBS! Tänk på att ångerrätten inte alltid gäller, till exempel mätsystem med mjukvara som XTZ Room Analyzer och hörlurar av så kallad in-ear-modell. In-ear-hörlurar räknas som kroppsnära produkt och kan inte ångras av hygeniska skäl ifall de har varit använda. Enda sättet att säkerställa att de inte varit använda är ifall förpackningen är helt obruten (inplastad, tejp orörd osv.). Är det helt obruten förpackning, går det bra att ångra köpet.

Detta gäller självklart inte om vi skickat en vara som ej var den som kunden beställt (felleverans).

Tänk på att du som kund bär ansvaret för återsändningen av produkten. Därför rekommenderar vi dig exempelvis att alltid sända tillbaka större produkter som tex LCD- & Plasma-TV (37" och uppåt) fastspända på pall. 


Citat från Konsumentverket om Distansavtalslagen:

”Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion. Om konsumenten använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den kan företaget ha rätt till ersättning för värdeminskning. För att ha rätt till sådan ersättning måste företaget vid avtalet ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag och om ångerrätten.”

I annat fall debiterar vi kunden för kostnader som Fyndbörsen lider för att återställa produkten. (Tips: Tänk på att till exempel inte försluta Din retur med silvertejp, då det förstör pappkartongerna, och försvårar för Fyndbörsen att återställa produkten).

Distansavtalslagen i korthet hos Konsumentverket: Distansavtalslagen (PDF).

(Lagtexten återfinns i Regeringskansliets Rättsdatabaser)

Återbetalning
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Kunder utanför EU/ESS
Tull och avgifter återbetalas inte till kunden, om kunden önskar returnera varan. 

Försäljning Norge
XTZ har givit exklusiv rätt till Surround.no för all försäljning i Norge och Fyndbörsen kan därför inte längre leverera XTZ-produkter till norska kunder, utan vi hänvisar Dig till att beställa hos Surround.no.

Garantier och reklamationer
Vi följer svenska leverantörers garantivillkor och lämnar 2 års garanti på de flesta av våra märken (med undantag av vissa produkter som kameror och spelkonsoler etc som har 1 års garanti) och erbjuder 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

På XTZ ingår 5 års garanti på de flesta produkter.

Vid försäljning utomlands lämnar vi 1 års Europagaranti. Skickas varan till en svensk serviceverkstad tillämpas riksgarantin. Frakten bekostas i dessa fall av köparen. 
Garanti innebär att Du inom 2 år kan lämna in den felaktiga produkten på en verkstad som ligger i närheten av där Du bor och få den reparerad utan kostnad. Verkstaden måste dock vara auktoriserad. Det finns auktoriserade serviceverkstäder i det flesta större städer i Sverige.

Vi tillämpar konsumentköplagen, enligt vilken kunden har rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att köparen kan påvisa att det är fel på varan och att det inte beror på slitage eller liknande. Vad som är att anses som ett fel på en vara definieras av tillverkaren eller dess servicepartner - ett bra exempel på detta är pixelfel, vilka kan förekomma på TV-apparater.

Om en vara reklameras och inga fel konstateras av serviceverkstad så får Du som kund betala undersökningsavgiften som verkstaden tar ut (cirka 500–1000 kronor). 

Vi ersätter kunders fraktkostnader vid reklamationer och skickar fraktsedel till våra reklamerande kunder, dock bara om reklamationen beror på ursprungfel som kan konstateras av antingen serviceverkstad eller Fyndbörsen. 

Spara alltid fakturan/kvittot som måste kunna visas upp för att garantin skall gälla. Vid problem kontakta oss först via e-post eller telefon. Sedan löser vi garantiåtagandet på bästa möjliga sätt. Fraktkostnaderna står vi för under garantitiden. Tänk på att även spara originalkartonger och originalemballage under hela garantitiden, eller ännu längre om till exempel varan behöver skickas på reparation utanför garantitiden.

Leveransreklamation (transportskador)
Synliga skador på varor skall vid mottagande reklameras direkt till fraktbolaget. Andra skador bör anmälas till fraktbolaget inom "skälig tid" (inom 2 månader) från mottagandet (vi rekommenderar dock starkt att göra detta inom sju dagar, för smidigare hantering). Saknade varor, felaktigt skickade varor eller andra spörsmål som inte rör fraktbolaget ska vara oss tillhanda inom skälig tid. 


Kampanjer och erbjudanden
De produkter som vi listar under "kampanj" eller "erbjudande" säljs så långt lagret räcker, eller tills tiden för kampanjen gått ut. Om vi eventuellt tar bort en kampanj eller erbjudande på hemsidan, men produkterna fortfarande finns i lager, kommer Du att kunna återfinna dem under sina normala produktkategorier. 

Vid tvist
Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer i en eventuell tvist.

Webbadress: arn.se
Postadress: ARN, Box 174, 101 23 STOCKHOLM


Användarsupport
För support av allmän karaktär hänvisar vi i första hand till tillverkaren av produkten i fråga. I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, befrias Fyndbörsen från sina förpliktelser att fullgöra dessa villkor.